Πέμπτη 16 Αυγούστου 2018

Μακέτα και Γεωμετρία (Ανυσματική σχεδίαση).

(Σχεδιάζοντας με γραμμές ένα εξώφυλλό κι όχι μόνο).
Κατά την στοιχειοθεσία ενός βιβλίου προκύπτουν πάντα κενά. Οι επεξεργαστές κειμένου και τα προγράμματα σελιδοποίησης δίνουν κάποιες λύσεις με τις ενσωματωμένες επιλογές σχεδίασης. Το ζήτημα είναι πως επειδή αυτή δεν είναι ακριβώς η δουλειά των εν λόγω προγραμμάτων, αν αποπειραθείτε να τα χρησιμοποιήσετε θα υποφέρετε αρκετά. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι αναφέρονται σε χρήστες που θέλουν κάτι έτοιμο και πολύ γρήγορα. Όταν για πρώτη φορά χρησιμοποίησα την σχεδίαση του Microsoft Office ως γραφίστας και όχι ως ιδιώτης που έβαζε έτοιμα σχεδιάκια, κατάλαβα πως είναι άλλη η δουλειά του ναύτη και άλλη του καντηλανάφτη. Το ότι ενσωματώνουν ρουτίνες ανυσματικής σχεδίασης θα έλεγα πως είναι περισσότερο ο τρόπος για να το φτιάξετε και να το εισάγετε από κάπου “Αλλού”.
Η επίσημη ιστορία αυτού του “Αλλού” ξεκινά αρκετά παλιά. Φυσικά βρίσκει πρώτα έδαφος σε άσχετες εφαρμογές. Η ανυσματική σχεδίαση (Vector Graphics) βρίσκει την πρώτη της εφαρμογή φυσικά στην πολεμική βιομηχανία. Η ιδέα είναι πάρα πολύ απλή και βασίζεται στο μηχανολογικό, αρχιτεκτονικό και γενικά τεχνικό σχέδιο. Αντί να παρασταθεί μια εικόνα σημείο προς σημείο σε έναν σύστημα αξόνων X,Y που είναι η λεγόμενη Ψηφιογραφική (Bitmap) αναπαράσταση, δίνουμε συντεταγμένες στο αρχικό και το τελικό σημείο και η εικόνα που βλέπουμε είναι ένα σύνολο γραμμών που αποτελούνται από δύο ή τέσσερις συντεταγμένες και την εξίσωση που περιγράφει το σχήμα (η ίδια αρχή ισχύει και στα τρισδιάστατα γραφικά με περισσότερες συντεταγμένες και πιο πολύπλοκες εξισώσεις). Το αποτέλεσμα είναι πως η ποσότητα τον δεδομένων μας ελαχιστοποιείται δίνοντας μας πλεονεκτήματα όπως η “ελαστικότητα” στην αλλαγή μεγέθους (Το σχήμα τροποποιείται αυτόματα στις νέες του διαστάσεις), η εικόνα είναι πολύ μικρή κι έτσι το τελικό μας αρχείο δεν επιβαρύνεται και η μετατροπή του είναι πιο εύκολη τόσο κατά την παράσταση στην οθόνη όσο και κατά την εκτύπωση. Φυσικά γρήγορα πέρασε στην βιομηχανία παιχνιδιών με αρκετά “διαστημικού τύπου” βιντεοπαιχνίδια καθώς και στον προγραμματισμό με το να ενσωματώνεται στους διάφορους διερμηνείς (interpreter) ή μεταφραστές (compilers) γλωσσών όπως η LOGO ή η BASIC. Τελικά εμφανίστηκε και σαν αυτόνομο σχεδιαστικό πακέτο σε υπολογιστές των 16 Bits (IBM, MAC 1, COMMODORE Amiga, ATARI ST) και σε πλατφόρμες μεγαλύτερων Personal Workstations (SUN workstation, NeXT). Αυτό έδωσε τότε τα φτερά για την μηχανολογική ψηφιακή σχεδίαση (CAD) και την ηλεκτρονική σχεδίαση “Εντύπου και Πολυμέσων” (Page editing, Computer Graphics, Computer Animation). Το πρώτο νέο πρόγραμμα εμφανίζεται το 1987 και είναι το Adobe Illustrator της Adobe Systems. Ακολουθεί το CorelDRAW της Corel Corporation το 1989 (είναι τουλάχιστον στην χώρα μας το πιο κορυφαίο). Κορυφαία στον χώρο είναι το Xara Photo & Graphic Designer το 1995 της Xara Group Ltd το Microsoft Visio της γνωστής σε όλους μας από το λειτουργικό που χρησιμοποιείται περισσότερο το 1992 και το Macromedia FreeHand μιας εταιρίας που χρεοκόπησε και αγοράστηκε από την Adobe Systems.
Καθώς τελειώσαμε με τα ιστορικά στοιχεία Ας έρθουμε στο πρακτικό μέρος. Η ομάδα μας έχοντας ερευνήσει το ζήτημα δοκιμάζοντας το 80% των εφαρμογών κατέληξε σε τρεις επιλογές που αφορούν τη σχεδίαση ανυσματικής μακέτας. Παρατηρώντας τους καλλιτέχνες του στενού μας χώρου είδαμε πως εκτός της ικανότητας να γράφουν κείμενα, έχουν την στοιχειώδη αισθητική για να πολεμήσουν το “άσπρο” του χαρτιού. Τα δωρεάν προγράμματα είναι επίσης πολλά τόσο στο να σχεδιάζουν εντός διαδικτύου όσο και εκτός. Επειδή όμως κάποια ήταν τρομερά δύσχρηστα όπως το SK1(ίδρωσα κατά την εγκατάσταση και όταν ήταν να χρωματίσω), ή τρομερά εξειδικευμένα όπως το Dia (που αφορά πιο πολύ τεχνικούς ηλεκτρολόγους, ηλεκτρονικούς, προγραμματιστές), καταλήξαμε στα τρία πιο βατά για τον εραστή του κειμένου. Με την σειρά είναι τα εξής:
Inkscape του Inkscape Team και είναι το μόνο που εγκαθίσταται αυτόνομα στο μηχάνημα σας. Αν και κάποια στιγμή πήγε να ενσωματωθεί στην σουίτα του GNOME Office αυτή η προσπάθεια (ευτυχώς) δεν απέδωσε. Η γνωριμία μου μ’ αυτό ξεκίνησε πάνω στην απελπισία μου από τα format που έκανα στον υπολογιστή μου κάθε 15 μέρες λόγω της αποσταθεροποίησης που προκαλούσαν τα “σπασμένα” CorelDRAW και Adobe PHOTOSHOP (Οι “επαγγελματίες” στην Ελλάδα αρνούνται να δουλέψουν οτιδήποτε άλλο, με αποτέλεσμα οι μαθητές γραφιστικής να περιορίζονται από ημιμαθείς δασκάλους). Από την στιγμή που το “κατέβασα” από την σελίδα του Οργανισμού, δεν χρειάστηκε να ξαναστήσω τον υπολογιστή μέχρι που κάηκε από υπερβολική τάση της ΔΕΗ. Σαν εφαρμογή είναι κάτι μεταξύ του CorelDRAW (χωρίς να κάνει επεξεργασία πολλών σελίδων) και του Adobe Illustrator (χωρίς να έχει τις χιλιάδες επιλογές). Ένα προτέρημα είναι ότι μπορείτε να στήσετε το δικό σας Inkscape με βάση τα πρόσθετα (plugins) που διαθέτει ανάλογα με την ισχύ του επεξεργαστή σας. Τρέχει και στις τρεις πιο γνωστές πλατφόρμες (Linux, MAC OS, Windows) και εξάγει σε μορφή SVG (Scalable Vector Graphics). Φυσικά μπορείτε να σώσετε και σε άλλους τύπους (PDF, EPS, PS) ή να εξάγετε σε PNG(Portable Network Graphics) ώστε να το επεξεργαστείτε σε κάποιον Bitmap Editor. Κάθε φορά που θέλω στο εξώφυλλο ή στις βινιέτες να σχεδιάσω μια ιδέα μου το χρησιμοποιώ άφοβα. Ό, τι βλέπετε στις σελίδες και τα ιστολόγια που γράφω είναι προϊόν του. Η Άδεια χρήσης είναι GNU/GLP που σημαίνει ότι μπορείτε να εργαστείτε και ερασιτεχνικά και επαγγελματικά αρκεί να το δηλώσετε. Το μεγαλύτερο από τα προτερήματα του είναι πως δουλεύει άψογα με το αναφερόμενο σε προηγούμενο άρθρο μας Scribus καθώς και με τα άλλα σχεδιαστικά που είναι το:
Open Office Draw και Libre Office Draw. Τα αναφέρω μαζί γιατί πολύ απλά είναι σχεδόν τα ίδια. Δεν μπορείτε να τα εγκαταστήσετε αυτόνομα μιας και εμπεριέχονται στις σουίτες γραφείου. Συνεργάζονται άψογα με το Inkscape και το αρχείο δεδομένων που σώνουν είναι το ODG (Open Document Graphics), χωρίς αυτό να είναι περιοριστικό. Βγάζουν εύκολα τρισδιάστατα σχήματα, αλλά η χρωματική τους παλέτα και οι διαβαθμίσεις τους δεν είναι ό, τι καλύτερο. Σ’ ένα βιβλίο αυτό ίσως να είναι και ελάσσονος σημασίας.
Αυτές είναι οι τεχνικές μας προτάσεις για την γραμμική-ανυσματική σχεδίαση. Στο κείμενο εσωκλείονται σύνδεσμοι που θα σας καθοδηγήσουν(δυστυχώς στα αγγλικά). Τα υπόλοιπα είναι καθαρά θέμα της διάθεσης και της όρεξης σας να μάθετε. Καλή επιτυχία.
ΕΚΔΟΤΙΚΗ ΟΜΑΔΑ

ΤΕΤΡΑΔΙΟ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Χάουαρντ Φίλιπ Λάβκραφτ – Η μουσική του Έριχ Τσαν.

(Του Δημήτρη Αμπατζόγλου) Δεν θυμάμαι αν σας έχω αναφέρει ότι η επαφή μου με τον Χάουαρντ Φίλιπ Λάβκραφτ ήταν λίγο πριν από την στρατιωτ...